Grāmata "Neaizmirstamā Irāna". 3. nodaļa

25 Decembris 2012 Ceļošanas laiks: no 01 Jūlija 2011 ieslēgts 01 augusts 2011
Reputācija: +272.5
Pievienot kā draugu
Uzrakstīt vēstuli

Kamē r vē stniecī bā tika gatavota mana rekomendā cijas vē stule, nolē mu uz nedē ļ u doties uz kaimiņ pilsē tu Kumu, kur plā noju apmesties pie Fatimas, ar kuru iepriekš biju vienojusies ierasties. Steidzī bā es aizmirsu uzzinā t viņ as adresi, un vē lā k tas kļ uva par iemeslu manai apbrī nojamai reģ istrā cijai sveš iniekiem. Komu var viegli sasniegt ar autobusu (3 USD) no Termina l e Johnub (Dienvidu terminā ļ a), kas atrodas netā lu no tā da paš a nosaukuma metro.

Mū s izsē dinā ja kaut kā dā tuksnesī blakus lielceļ am. Pa š o laiku es jau vairā kas reizes zvanī ju Fatimai, bet viņ a necē la klausuli. Ar ž estiem es paskaidroju taksistiem, kas pieskrē ja pie manis, ka es pats nezinu adresi, un tagad viņ i neapmierinā ti izklī da. Kļ uva tumš s, apsē dos uz apmales blakus laternai un domā ju: “Es nezinā ju valodu, nezinā ju, kur iet, un turklā t nezinā ju, kur nakš ņ oš u. Esmu tā ds ceļ otā js, bet pavisam nesen plā noju, ka braukš u ar autostopu pa Irā nu! »


No autobusa izkā pa vairā ki pasaž ieri. Es uzreiz sapratu, ka viņ i brauks uz pilsē tu, viņ i zina ceļ u un varē ja palī dzē t. Ā tri atradusi vajadzī go lappusi sarunvā rdnī cā no sadaļ as “Mā joklis”, es skrē ju pretī irā nim.

- Ma n donbale ye hotell e arzu ntarin (es meklē ju lē tā ko viesnī cu, arzu ntarin ir atslē gas vā rds), - es pagriezos pret viņ u.

Irā nis uz mirkli apstā jā s, tad, neko nesakot, pamā ja, paņ ē ma manu roku un veda mani. Iekā pā m taksī un braucā m uz pilsē tu, kas atradā s pā ris kilometru attā lumā.

– Vai viņ š mani saprata? - Es nodomā ju un katram gadī jumam atkā rtoju, - Hotel e arzu ntarin.

Mans ceļ abiedrs neņ ē ma manis piedā vā to naudu un samaksā ja braukš anas maksu. Tad mē s iegā jā m tumš ā neapgaismotā joslā , irā nis apstā jā s pie durvī m un teica:

- Khu nam (mana mā ja), - ar ž estu rā dī ja gaidī t viņ u š eit.

Kā vē lā k sapratu, viņ am bija jā pabrī dina sievietes, ka ir atnā cis ciemiņ š , un lika ģ ē rbties un gatavot ē st. Pie manis iznā ca mā jas saimnieka dē ls Masū ds un aizveda uz savu istabu. No skapja atvilktnes viņ š izņ ē ma pastkarti un parā dī ja to man. Vienā pusē bija alpī nistu fotogrā fijas, bet otrā krievu valodā bija rakstī ts: “Paldies par viesmī lī bu, brauciet ciemos uz Maskavu! ". Tā kā istabas sienas bija klā tas ar plakā tiem ar kalnu ainavā m, es sapratu, ka Maskavas puiš i aizrā vā s ar alpī nismu un devā s kopā ar Masudu uz kalniem, bet pē c tam palika viņ a mā jā Kumā . Tagad jū tos droš ā s rokā s. Tē vs pienā ca pie mums un iesauca mū s citā istabā , kur uz grī das mū s gaidī ja vakariņ as.

- Befarmain (apsē dieties / palī dziet sev), - mā jas saimnieks ierosinā ja, piedā vā jot ieņ emt visgodī gā ko vietu blakus spilvenu kalnam. Vakariņ ā s bija olu kultenis, tortilja un ī paš ie makaroni.

Eiropieš i vienmē r maisa vermicelli, lai tie nepiedeg, un irā ņ i to gatavo savā dā k - viņ i gaida, lī dz pannas apakš ā parā dā s kraukš ķ ī ga, nedaudz apdegusi garoziņ a, un tā tiek uzskatī ta par gardā ko ē diena daļ u. Kā viesis jums tiks pasniegts lielā kais š ī s garozas gabals.


No neparastā s sē dē š anas uz grī das manas kā jas nemitī gi bija notirpuš as, irā ņ i par to daudz jokoja un pat atnesa krē slu, no kura es tomē r atteicos. Es praktizē ju vā rdu izrunu: “E smam Alexander e! E sm e sho ma chi jū s? (Mani sauc Aleksandrs. Kā tevi sauc? ). Tē vs atbildē ja un uzdeva savus jautā jumus, kā arī laboja manu izrunu. Sarunas vidū Fatima piezvanī ja, viņ a atvainojā s, ka nedzirdē ja telefonu un piedā vā ja ierasties pie viņ as mā jas. Man š ķ ita, ka bū tu nepieklā jī gi pamest savu viesmī lī go ģ imeni, un tā pē c es piekritu tikties nā kamajā dienā.

Melnā mulla musulmaņ u svē tajā pilsē tā

Komu (persieš u valodā izrunā Ghom) š iī ti uzskata par svē tu pilsē tu, jo š eit atrodas nevainojamā s Fatimas (Khazra t e Masume) kaps, paš as Masumes un imā mas Rezas (Khahar e Imam Reza) mā sas apbedī š anas vieta. Mū sdienā s š ajā pilsē tā atrodas arī lielā kais reliģ iskais centrs, kas apvieno lielu skaitu izglī tī bas iestā ž u, kurā s irā ņ i un ā rzemnieki apgū st islā mu. Tajā atrodas arī lielā kā bibliotē ka ar vairā k nekā.50 000 manuskriptu.

Es nolē mu sā kt savu ceļ ojumu no nevainojamā s Fatimas kapa. Pie ieejas kompleksā mani apturē ja apsargs un jautā ja:

- Musalmu n un? (musulmanis)

- Uz! - Es atbildē ju, - Masihi esmu. (nē , Kristiā na).

Uzreiz domā ju, ka iekš ā nelaidī s. Tač u uzturē š anā s laikā Irā nā , skatoties uz citiem cilvē kiem, man izdevā s noticē t, ka melot ir ļ oti slikti, tā pē c teicu patiesī bu. It kā uzminot manas domas, apsargs pasmaidī ja un lika man iet cauri.

Pastaigā joties pa kompleksu, uztaisī ju daž as fotogrā fijas, bet man visinteresantā kā nodarbe bija fotomedī bas onkuļ iem ar bā rdā m turbā nos un tautastē rpos. Š ie cilvē ki nopietni nodarbojas ar Korā na izpē ti un ir garī gi mentori.

Mē s iegā jā m kapā . Es redzē ju cilvē kus, kas sē dē ja uz grī das, lasī ja Korā nu un runā ja lū gš anas. Jauneklis nometā s ceļ os, tad nolika sev priekš ā mazu apaļ u akmeni. Katru reizi, kad viņ š nogrima zemē , viņ š pieskā rā s akmenim ar pieri un teica: "Allahu Agbar".

"Iespē jams, š ā di viņ i lū dz Dievu, " es domā ju. Es negribē ju š eit kavē ties un nolē mu nekavē joties doties uz Fatimu, par ko es informē ju savu pavadoni. Masū ds, kurš tikko bija atgriezies no darba un visu š onakti nebija gulē jis, lai gan bija ļ oti noguris, brī vprā tī gi pieteicā s mani aizvest uz pareizo adresi.

Fatima un viņ as vī rs Muhameds mani uzņ ē ma tik sirsnī gi, ka es jutos kā mā jā s.


Viņ i gavē ja Ramadā nā , tā pē c viņ i cē lā s piecos no rī ta (pirms saullē kta), lai paē stu brokastis, un gā ja gulē t ļ oti vē lu, vienmē r ieturot labu maltī ti naktī , tagad bija diena un viņ i atpū š as.

Apakš ē jā stā vā , kas bija paredzē ts couchsurferiem, starp spilvenu un ū denspī pju kalnu sē dē ja puisis no Austrijas un kaut ko pierakstī ja. Viņ u sauca Lū ka. Ieskatoties viņ a piezī mju grā matiņ ā , es izlasī ju: "Ahmadinedž ads, Homeini, Hamenei" un citus man nezinā mus uzvā rdus. Pretī tā m bija uzzī mē tas emocijzī mes – smaidoš as vai skā bas sejas.

"Es runā ju ar irā ņ iem un veidoju savu viedokli par š iem politiķ iem, " viņ š man paskaidroja.

– Un kas ir š ie cilvē ki? ES jautā ju.

- Kā , tu nezini, kas ir Ahmadinedž ads? Tas ir Irā nas prezidents! Homeini - islā ma revolū cijas lī deris un Irā nas Islā ma Republikas dibinā tā js, Hamenei kļ uva par viņ a pē cteci un tagad ir Irā nas augstā kais lī deris un nā cijas reliģ iskais vadī tā js.

- Ko tas nozī mē ? - es jautā ju, norā dot uz smaidiņ u pretī Ahmadinedž adam viltī gi smaidoš as sejas formā.

– Tas nozī mē , ka viņ š ir forš s – nemitī gi smaida un joko. Irā na ir pilnī gā izolā cijā , pat irā ņ i pā rdod savu eļ ļ u maizei, bet tas viņ iem netraucē attī stī t rū pniecī bu un izveidot raž oš anu. Izņ emot to, ka es neesmu pā rliecinā ts par viņ u kodolprogrammu. Jū s braucā t pa ceļ u uz Natancu, redzē jā t ainavas - visapkā rt ir tuksnesis, un ik pē c piecsimt metriem ir tornis ar karavī ru un pretgaisa lielgabalu?

Es redzē ju, ka š ī joma tiek uzskatī ta par slepenu. Irā ņ i stā stī ja gadī jumu, kad tū rists no taksometra kaut ko nofotografē jis, un nā kamajā kontrolpunktā viņ us apstā dinā ja un pā rmeklē ja, atbrī voja tikai tad, kad fotogrā fijas tika izņ emtas.

Mē s apklusā m, domā jot par to, cik daudz nepatikš anas var sagā dā t kā rtē jā s kodolbumbas parā dī š anā s.

"Es vē los uzzinā t vairā k par islā mu, " piebilda Luka, "Fatima man atrada angliski runā još u mullu no š tatiem, viņ š studē š eit, Komā un jau vairā kus gadus studē Korā nu. Vakarā viņ š apsolī ja atbraukt ciemos.


Piezī me. Mullah ir arā bu musulmaņ u garī gais tituls teologam, ekspertam un juristam, kurš parasti labi pā rzina Korā nu.

Mulla izrā dī jā s melnā dains vī rietis, kurš dzimis ASV un bija š iī tu musulmanis. Viņ a mā te kā dreiz bija katoliete un ļ oti reliģ ioza, bet vē lā k pievē rsā s islā mam, vispirms sunnī tu, pē c tam š iī tu.

- Mana mā te biež i apmeklē ja baznī cu un sprediķ us, - viņ š mums stā stī ja, - bet vē lā k pievē rsā s islā mam. Kā viņ a paskaidroja, viņ ai vienmē r bija grū ti saprast trī svienī bas (Dievs Tē vs, Dievs Dē ls, Dievs Svē tais Gars) ideju, un islā ms viņ ai bija tuvā ks, jo viņ a uzskatī ja par pareizu pielū gt tikai vienu Dievu. un vē rsties pie Viņ a tieš i, nevis caur ikonā m, kā kristietī bā.

Kristietī bā ir tradī cija pielū gt vienu Dievu (monoteisms), Visuma un cilvē ka radī tā ju. Tajā paš ā laikā galvenie kristietī bas virzieni ievieš Trī svienī bas ideju monoteismā : trī s hipostā zes (Dievs Tē vs, Dievs Dē ls, Dievs Svē tais Gars), kas apvienoti savā dieviš ķ ajā dabā . Tomē r, lai gan lielā kā daļ a kristieš u atzī st Trī svienī bas doktrī nu, daž as grupas to pilnī bā vai daļ ē ji noraida kā nebī belisku. Kristieš i uzskata, ka Jē zus ir trī svienī bas otrā persona (hipostā ze), Dievs Dē ls, iemiesojies cilvē ku vidū , kas uzņ ē mā s cilvē ku grē kus, nomira par tiem un pē c tam augš ā mcē lā s no miruš ajiem.

Islā mā Jē zus (transliterē ts kā Isa) tiek cienī ts kā aptuvens Allā ha vē stnesis un viens no pieciem galvenajiem pravieš iem (kopā ar Ā damu, Mozu, Muhamedu utt. ). Par Isa tiek runā ts kā par Mesiju (Masihi). Viņ am tika nosū tī ta atklā sme - Indž ils, "Jē zus Kristus evaņ ģ ē lijs".

Saskaņ ā ar Korā nu Isa netika ne nogalinā ta, ne krustā sista, bet Allā hs viņ u dzī vu uzcē la debesī s (Korā na Sura 4 "Women" Ayats: 157-158).


– Kad mana mā te nolē ma pieņ emt islā mu, daudzi viņ ai jautā ja, vai viņ a tieš ā m tic musulmaņ u Dievam – Allā ham. Tad viņ a skaidroja cilvē kiem, ka kristieš i un musulmaņ i tic vienam un tam paš am Dievam. Galu galā vā rds Allā hs arā bu valodā nozī mē "vienī gais, vienī gā nozī mē , Dievs". Korā ns saka, ka Dievs reliģ iju cilvē kiem deva caur pravieš iem, tostarp Mozu, jū daisma pamatlicē ju, un Jē zu, Dieva dē lu kristietī bā . Viņ a vā rds Korā nā minē ts 25 reizes. Tač u cilvē ki mainī ja un sagrozī ja Dieva vē stī jumus. Tā pē c Viņ š uz Zemi sū tī ja jaunus pravieš us ar pilnī gā ku reliģ iju. Pravietis Muhameds, saskaņ ā ar islā mu, ir pē dē jais pravietis, un Korā ns ir grā mata, kas nekad netiks nepareizi interpretē ta un sagrozī ta.

Mē s daudz runā jā m par Korā nu, par Dievu, par kristietī bu un islā mu.

Mē s kategoriski nepiekritā m daudzā m lietā m par to, kā kristietī ba tiek saprasta islā mā , un uzdevā m jautā jumus, mulla atbildē ja pareizi. Pateicoties sarunbiedrei par jaunajā m zinā š anā m un sirsnī bu sarunā , devā mies gulē t. Š ī piektdiena, pē dē jā Ramadā na nedē ļ a, bija liela brī vdiena, kad š iī ti dodas uz moš eju un pavada tur visu nakti lū gš anā s un Korā na lasī š anā , un mē s taisī jā mies tur bū t.

Atsauce. Nosaukums "Allā hs" ir veidots no noteiktā artekli "Al" un vā rda "Iļ ja", kas nozī mē "tas, kuru pielū dz", "pielū gš anas cienī gs". Raksts "Al" norā da uz patiesā Dieva unikalitā ti, kas ir pielū gš anas vē rta.

Frā ze "Allahu Akbar" ir arā bu izteiciens, kas nozī mē : "Dievs ir vislielā kais". Akbar ir ī paš ī bas vā rda "lielisks" augstā kā pakā pe. Š ī frā ze ir aicinā jums (Azan) uz obligā to lū gš anu, ko no minareta nolasa muezins.

Nozī mju tulkojums 29:46. Ja jū s iesaistā ties strī dā ar Grā matas ļ audī m (apmē ram tā musulmaņ i sauc par kristieš iem un ebrejiem), tad rī kojieties vislabā kajā veidā . Sakiet: Mē s ticam tam, kas mums ir sū tī ts, un tam, kas ir sū tī ts jums. Mū su Dievs un jū su Dievs ir viens, un mē s pakļ aujamies tikai Viņ am.

Nakts moš ejā (Imam Ali cieš anas)

Vē lu vakarā , labi izgulē juš ies, paņ ē muš i lī dzi Korā nu ar tulkojumiem vā cu, krievu un persieš u valodā , kā arī paņ ē muš i lī dzi traukus ar ē dienu, devā mies uz Sahe b-o-Zaman moš eju, kas atrodas netā lu no Komas (tā arī saka Jamkaran moš eja).

Š ī moš eja ir slavena š iī tu musulmaņ u svē tceļ ojumu vieta. Saskaņ ā ar leģ endu, pats Mahdi lika cilvē kiem doties svē tceļ ojumā uz š ejieni, jo š ī s vietas apmeklē š ana dievbijī gos nolū kos ir lī dzvē rtī ga Hajj uz Meku. Kopš tā laika tū kstoš iem svē tceļ nieku ir apmeklē juš i š o moš eju, kā arī Bezvainī gā s Fatimas kapu.

Atsauce. Mahdi (arā bu.


“vadī ts [pa Allā ha ceļ u]”) ir tuvojoš ā pasaules gala vē stnesis, pē dē jais pravieš a Muhameda pē ctecis. Viņ a visu vā rdu izrunā Mahdi Sahib al-Zaman.

Patiesī bā Mahdi ir š iī tu Mesija, ticī ba viņ a atnā kš anai saplū da ar ticī bu "Apslē ptā imama" (divpadsmitā imama) atgrieš anā s, kurš nenomira, bet paliek paslē pies lī dz Dieva noteiktajai stundai un nā ks. Isas (Jē zus) otrā s atnā kš anas laikā , lai vadī tu musulmaņ us un izveidotu taisnī guma un labklā jī bas valstī bu pasaulē.

Blakus esoš ā moš ejas teritorija bija piepildī ta ar cilvē kiem, daudzi ieradā s š eit ar savā m ģ imenē m. Jau pirms piecsimt metru sasniegš anas lī dz moš ejai bija grū ti virzī ties uz priekš u, lai kā dam neuzkā ptu. Mums izdevā s pietuvoties vē l tuvā k un ieņ emt ē rtā ko vietu moš ejas priekš ā.

No minaretiem skanē ja lū gš anas, kuras dziedā ja patī kama balss, ko ļ oti labi uztver ar ausi.

Tā kā neko nesapratu, ā tri apnika un sā ku rakstī t draugiem sms. Pē kš ņ i es sajutu ļ oti dī vainu klusumu, likā s, ka apkā rtē jie cilvē ki sastingst, un muezina gludā dziedā š ana pā rvē rtā s š ņ ukstienos, un viņ š raudā ja un skumja tik histē riski, ka man pā r muguru noskrē ja zosā da un es jutos neomulī gi.

"Ala-a-a-ah, henna-henna-henna, Ala-a-a-ah, henna-henna-henna, " skanē ja no minaretiem pilnā skaļ umā.

Pagriezos pret Atefu, lai pajautā tu, kas noticis, un pagriezusies, ieraudzī ju, ka viņ a raud, asarā m straumē m plū stot pa seju. Muhameds nevē lē jā s, lai mē s uz viņ u skatā mies, tā pē c viņ š atmeta galvu atpakaļ , un pā r viņ a zodu tecē ja asaras un pilē ja, pilē ja. Aiz muguras kā da sieviete izplū da asarā s, vī rs uzmeta viņ as seju plī vuru, bet viņ a sā ka raudā t vē l skaļ ā k.

"Ala-ah-ah-ah, henna-henna-henna, " mulla š ņ ukstē ja.

Mē s ar Luku apmainī jā mies skatieniem, abi kļ uva rā pojoš i.

Visvairā k es gribē ju, lai š ī izrā de beidzas, un sieviete aiz muguras nomierinā s, bet tagad viņ as vī rs neizturē ja, un viņ a skaļ ais kliedziens nomā ca nabaga sievietes cieš anas.


Man kā nezinā tā jam no malas š ķ ita, ka š ie cilvē ki ir izdarī juš i kaut ko ļ oti sliktu un tagad, nož ē lojuš i grē kus, izpirka savus grē kus - viņ u emocijas bija kā neaprakstā mas cieš anas. "Kas jums jā dara, lai vē lā k tā nož ē lotu, " es nodomā ju. Tomē r es kļ ū dī jos par grē kiem. Kad dievkalpojums beidzā s, visi atviegloti nopū tā s un noslaucī ja asaras, it kā nekas nebū tu noticis, mē s ar Luku jutā mies labā k. Fatima smē jā s un attī rī ja gaisu, izvelkot no pannas salā tus un sviestmaizes, un mē s sā kā m kopā vakariņ as.

Atsauce. Ali ibn Abu Talib - brā lē ns, znots un pravieš a kompanjons, ceturtais taisnī gais kalifs un pirmais imā ms š iī tu mā cī bā.

Š iī tu musulmaņ i ciena Ali kā pirmo imamu un kā svē to, kuru ar Muhamedu saista ī paš as tuvī bas saites, kā taisnī gu cilvē ku, karotā ju un vadī tā ju. Imā ms Ali lū gš anas laikā tika nogalinā ts ar saindē tu zobenu. Viņ a ķ ermenis tika apglabā ts svē tajā zemē Najafā (Irā ka), un lī dz pat š ai dienai cilvē ku plū sma uz imama svē tajā m kapenē m neapstā jas. "Imam Ali cieš anas" Irā nā tiek svinē ta kā sē ru diena.

Video. Nakts Dž amkaranas moš ejā : http://video. yandex. ru/users/sanyok-belarus/view/27/? cauthor=sanyok-belarus&cid=3

Pietura ar motociklu uz svē to kalnu.

Pa ceļ am uz Jamkaran moš eju redzē jā m kaut kā du kalnu un simtiem cilvē ku kā pjam augš ā pa kā pnē m. Fatima teica, ka tur dzī vo kā ds svē tais, un mē s ar Luku nolē mā m tur doties. Mē s taisī jā mies tur nokļ ū t ar garā mbraucoš u maš ī nu, kam vajadzē ja bū t pietiekami viegli, ņ emot vē rā , ka bija brī vdiena, un mē s braucā m uz kā du svē tu vietu.

Uz papī ra Fatima mums uzrakstī ja vā rdu "Kuh e Khezr" (Pravieš a Khezr kalns), tā pē c mums bija jā nolasa adrese š oferim un jā saka "majoni" (bez maksas).

- Aleks, vai tu redzē ji, kā viņ i š ņ ukstē ja? - Luka teica, kad izgā jā m no moš ejas, - Kā tu vari domā t par š ī s valsts iekaroš anu? Tas ir neiespē jami! Vai varat iedomā ties, ja musulmaņ i karotu ar mums? Š ie miljoni raudoš o, ko viņ i darī s Allā ha vā rdā?

Mē s devā mies uz ceļ a.

– Tikai neapstā ties ar paceltu pirkstu! Brī dinā ju Luku: “Š is ž ests Irā nā nozī mē to paš u, ko vidē jais pirksts š tatos, tā pē c labā k rā dī t atvē rtu plaukstu.

Pirmā maš ī na apstā jā s, Luka nolasī ja adresi.

- Do hezar (divi tū kstoš i), - š oferis ierunā jā s.

"Majo ni majo ni, " es jautā ju.

- Č era majoni? (Kā pē c tas ir bezmaksas) - š oferis aizvainots jautā ja un, nesagaidī jis atbildi, aizbrauca.


Tad apstā jā s citas automaš ī nas, bet visi š oferi prasī ja naudu.

Š o ē dienu atnesa kaimiņ iene, ievē rojot labo tradī ciju svē tkos dā vinā t vienam otram ko garš ī gu. Galdu rotā ja irā ņ u saldumi: sokhan, sho le zard, halva.

Visslavenā kais saldums Komā ir sohans: plā nas miltu š ķ ē les, piens, rož ū dens un olas. Izmē ģ inā jā m arī cho le zard, kas ir mans mī ļ ā kais: rī sus, kas vā rī ti rož ū denī , safrā ns un cukurs, pē c tam rotā ar kanē li un sasmalcinā tā m pistā cijā m.

Vē l viens interesants cienasts bija "halvah". Š ai tumš ā s krā sas ceptu miltu, olu, cukura, safrā na un citu garš vielu masai bija dī vaina garš a - tā bija salda, ieliekot to mutē , un kļ uva rū gta, kad to noriji. Tas man atgā dinā ja sodas toniku un nemaz nepatika.

Pateicos mū su saimniekiem par vakaru un par gardumiem: “Jā , darnakone! ". Fatima pasmaidī ja un atbildē ja: “haish mikonam!

Tulkots automātiski no krievu valodas. Skatīt oriģinālu
Lai stāstam pievienotu vai noņemtu fotoattēlus, dodieties uz šī stāsta albums
Līdzīgi stāsti
iemiesojums