
Идея посетить Актовский каньон возникла у нас 2 года назад. Мы искали попутчиков, чтобы отправиться туда на машине, но нашим мечтам в то время не суждено было осуществиться. В этом году моя подруга быстро организовала поездку после окончания нашего туристического сезона, она заказала тур из Херсона, забронировала жильё и приобрела билеты на автобус. В Херсоне мы успели покататься на катере по Днепровским плавням, посетить Парк Юрского периода, открытый минувшим летом на территории гостиничного комплекса « Фрегат» и посмотреть спектакль в Херсонском областном театре.

Парк Юрского периода в Херсоне
В парке Юрского периода в Херсоне
После такой насыщенной программы на следующее утро мы отправились на экскурсию. Тур стартовал в 7 часов утра от автостанции. До этого дня у нас стояла жаркая погода, а в это утро похолодало, температура опустилась до 9 градусов, но нас предупредили, чтобы мы не одевались слишком тепло, нам предстояло пройти несколько километров пешком. Наша группа состояла из 8 человек, с нами также ехала экскурсовод. Мы ездили на многие экскурсии нашего туристического агентства, нужно отдать должное нашим экскурсоводам, которые во время поездки рассказывали о достопримечательностях, мимо которых мы проезжали, а также мы получали информацию о месте, куда мы направлялись. Таким образом, время в пути проходило быстро. Здесь же мы услышали только, что остановка ожидается через 1.5 час. Дорога из Херсона до Вознесенска и Трикрат была хорошая, особенно по сравнению с дорогами в нашей Херсонской области. После трёхчасовой поездки мы прибыли к месту назначения.
Усадьба В. П. Скаржинского в селе Трикраты
Экскурсия начиналась в селе Трикраты. Существует 3 легенды о происхождении его названия, и все 3 они связаны с изгнанием людей. По первой отсюда трижды выгоняли монголо-татар, по второй запорожцы трижды выгоняли помещиков, которые хотели присвоить их земли, по третьей трудолюбивое население трижды выгоняло лентяев. До 1800 года село называлось Скаржинка. Это место рождения замечательного человека, предводителя херсонского дворянства Виктора Петровича Скаржинского. Ему принадлежит идея посадки лесополос в засушливой степной зоне, под его руководством в месте, где выпадает небольшое количество осадков и камни каньонов летом раскаляются и дышат жаром, был посажен лес и создан питомник, он разработал агротехнику выращивания посадочного материала в степных условиях, систему накопления природных осадков для орошения. Он создал также систему орошения для своей усадьбы. Вода собиралась в наивысшей точке и самотёком, без использования насосов, подавалась для полива. Здесь когда-то был огромный розарий и бил фонтан высотой до 10 метров. С трудом верится, что когда-то вокруг усадьбы благоухали розы, сейчас здесь растёт только бурьян. На здании висит памятная табличка и вверху изображён фамильный герб семьи Скаржинских. В здании сейчас находится музыкальная школа, само оно неплохо сохранилось, но всё равно требует реставрации, две комнаты отданы в нём для создания музея.
Усадьба Фальцфейнов в Аскании Нова
Я хочу сравнить эту усадьбу с домом Фальцфейнов в Аскании Нова, на экскурсию туда я ездила 2 дня назад. Дом и заповедник там имеет такой же ухоженный вид, как и во времена Фальцфейнов.
Очень хочется, чтобы здесь нашлись энтузиасты, которые посадили бы цветы и отреставрировали здание в память об этом выдающемся человеке.
После рассказа о семье Скаржинских к нам присоединилась большая группа железнодорожников из Херсона, и мы отправились осматривать каньоны. Вначале мы подъехали к Арбузинскому каньону (его ещё называют Малым Актовским каньоном), внизу его перерезает речка Арбузинка.
Арбузинский каньон
Арбузинский каньон
Есть много версий, почему река получила такое название. Наша экскурсовод рассказала, что её изгиб напоминает какое-то старинное оружие или орудие с одинаковым корнем в названии. Я пыталась слушать экскурсовода, смотреть под ноги и по сторонам и одновременно фотографировать, чтобы на фото было меньше людей, поэтому не всё хорошо слышала. В инете я читала, что название происходит от двух слов « гарь бузины» , что раньше по её берегам росло много бузины, к осени от сильной жары она выгорала и приобрела буроватый оттенок. Бузины здесь я не увидела. А вот боярышник здесь растёт в изобилии, и его яркие красные плоды вместе с выгоревшей травой и разноцветной листвой создают восхитительные осенние пейзажи.

В Арбузинском каньоне
Каньоны образовались более 4 млрд лет назад в результате вулканической деятельности, со временем огромные валуны обрастали мхом, создавая неповторимые сказочные очертания. Арбузинский каньон произвёл на меня большее впечатление, хотя он намного меньше Большого Актовского, его глубина около 30 м, мы шли внизу по ущелью и фотографировались у многих валунов.
В Арбузинском каньоне
Неимоверная энергетика этого места позволяла прыгать с камня на камень, не чувствуя усталости. Я сделала фотографии на так называемом женском камне, у камня желания. Я не успела загадать желание, было только одно огромное желание – смотреть на эту красоту и впитывать в себя мощную энергию камней.
На женском камне
У камня желаний
Великолепие осеннего пейзажа
От реки Арбузинки в это время года осталось одно лишь название, воды было очень мало, в одном мести я сфотографировала маленький родничок.

Мы прошли по небольшому лабиринту из огромных валунов, здесь не каждый может протиснуться между камнями, некоторые не рискнули пройти его, боясь застрять между камнями.

В конце экскурсии по Арбузинскому каньону мы подошли к месту, которое называется Пуп Земли, это наивысшая точка, откуда открывается великолепная панорама на Актовский каньон и Трикратский лес.


На Актовский каньон мы смотрели сверху. Говорят, что он напоминает Большой каньон в Америке. Причудливые силуэты скал и разноцветные краски осени создавали великолепные пейзажи.
Вид на Актовский каньон
Актовский каньон
Актовский каньон

Актовский каньон называют ещё Малым Крымом или Долиной Дьявола, а река, протекающая внизу, носит устрашающее название Мертвовод. Мы услышали от нашего проводника легенду о дьяволе, который здесь обитал в давние времена, мешал жить людям и топил их корабли. Тогда народ обратился к Богу, и тот утопил дьявола в болоте и засыпал это место камнями. Здесь есть место, которое называется Пальцы Дьявола, на фото вдалеке видны четыре камня вместе, по форме напоминающие пальцы. О таких местах, как этот каньон, создано много легенд, некоторые валуны тоже имеют свои названия, а что мы видим в камнях, зависит от нашего воображения.

О названии реки Мертвовод тоже сложено много легенд. Говорят, что скифы по её течению отправляли в последний путь своих вождей. Однако наш гид рассказала, что скифы хоронили своих царей в курганах, считая, что есть жизнь после смерти, а в реку сбрасывали тела своих врагов, чтобы те не приобрели вторую жизнь, от этого вода становилась не пригодной для питья. Мы всё-таки спустились вниз к воде. Здесь оборудованы беседки со столами и скамейками, компании туристов сидели здесь и жарили шашлыки. Мы сфотографировали здешние красоты, а привал устроили наверху.



В завершение экскурсии мы прибыли ещё в одно интересное место. Его называют также Украинская Нормандия, это белые меловые скалы – сказочно красивое место. Это бывший карьер, где раньше добывали мел. Площадь его небольшая, но красота неимоверная.


По пути к меловым скалам мы обнаружили озеро, которое со всех сторон окружают скалы.


К нашему сожалению, мы не посетили Трикратский лес, хотя он был в программе тура. Всё-таки от поездки мы получили массу положительных эмоций и впечатлений.

Ideja apmeklē t Aktovskas kanjonu mums radā s pirms 2 gadiem. Meklē jā m lī dzbraucē jus, lai uz turieni dotos ar auto, tač u mū su toreizē jiem sapņ iem nebija lemts piepildī ties. Š ogad mana draudzene ā tri noorganizē ja ceļ ojumu pē c mū su tū risma sezonas beigā m, viņ a rezervē ja ekskursiju no Hersonas, rezervē ja naktsmī tnes un iegā dā jā s autobusa biļ etes. Hersonā paspē jā m izbraukt ar kuģ ī ti pa Dņ epru palienē m, apmeklē t pē rnvasar viesnī cas kompleksa Fregat teritorijā atvē rto Juras laikmeta parku un noskatī ties izrā di Hersonas reģ ionā lajā teā trī .

Juras laikmeta parks Hersonā
Juras laikmeta parkā Hersonā
Pē c tik bagā tī gas programmas nā kamajā rī tā devā mies ekskursijā . Ekskursija sā kā s pulksten 7 no autoostas. Lī dz tai dienai mums bija karsts laiks, un š orī t kļ uva vē sā ks, temperatū ra noslī dē ja lī dz 9 grā diem, bet mū s brī dinā ja neģ ē rbties pā rā k silti, bija jā iet vairā ki kilometri. Mū su grupā bija 8 cilvē ki, mums bija arī gids. Bijā m daudzā s mū su tū risma aģ entū ras ekskursijā s, jā uzsver mū su gidi, kuri ceļ ojuma laikā stā stī ja par apskates vietā m, kurā m pabraucā m garā m, kā arī saņ ē mā m informā ciju par vietu, kurp dodamies. Tā dē jā di ceļ ojuma laiks pagā ja ā tri. Te tikai dzirdē jā m, ka pietura gaidā ma pē c 1.5h. Ceļ š no Hersonas uz Voznesensku un Trikratu bija labs, ī paš i salī dzinot ar mū su Hersonas apgabala ceļ iem. Pē c trī s stundu brauciena mē s nonā cā m galamē rķ ī .
V. P. Skarž inska ī paš ums Trikrati ciemā
Ekskursija sā kā s Trikrati ciematā . Par tā s nosaukuma izcelsmi ir 3 leģ endas, un visas 3 ir saistī tas ar cilvē ku izraidī š anu. Saskaņ ā ar pirmo, mongoļ u-tatā ri no š ejienes tika izraidī ti trī s reizes, saskaņ ā ar otro kazaki trī s reizes izdzina saimniekus, kuri gribē ja piesavinā ties savas zemes, saskaņ ā ar treš o, strā dī gie iedzī votā ji trī s reizes izraidī ja slinkos cilvē kus. Lī dz 1800. gadam ciematu sauca par Skarž inku. Š eit ir dzimis ievē rojams cilvē ks, Hersonas muiž niecī bas lī deris Viktors Petrovič s Skarž inskis. Viņ am pieder ideja iestā dī t mež a joslas sausajā stepju zonā , viņ a vadī bā vietā , kur ir neliels nokriš ņ u daudzums un kanjonu akmeņ i silda un vasarā elpo siltumu, tika iestā dī ts mež s un tika izveidota stā daudzē tava, viņ š izstrā dā ja agrotehniku stā dā mā materiā la audzē š anai stepju apstā kļ os, sistē mu dabisko nokriš ņ u uzkrā š anai apū deņ oš anai. Viņ š arī izveidoja apū deņ oš anas sistē mu savam ī paš umam. Ū dens tika savā kts visaugstā kajā punktā un ar gravitā cijas spē ku, neizmantojot sū kņ us, tika piegā dā ts apū deņ oš anai. Te kā dreiz bijis milzī gs rož u dā rzs un lī dz 10 metru augsta strū klaka. Grū ti noticē t, ka kā dreiz ap muiž u smarž oja rozes, tagad te aug tikai nezā les. Pie ē kas karā jas piemiņ as plā ksne, un tā s augš pusē attē lots Skarž insku ģ imenes ģ erbonis. Ē kā tagad atrodas mū zikas skola, pati tā ir labi saglabā jusies, bet vē l prasa restaurā ciju, tajā ierā dī tas divas telpas muzeja izveidei.
Falcfeinas ī paš ums Askanianovā
Es vē los salī dzinā t š o ī paš umu ar Falzfein mā ju Askania Novā , es devos uz turieni ekskursijā pirms 2 dienā m. Mā jai un rezervā tam ir tikpat kopts izskats kā Falzfeinu laikos.
Es patieš ā m vē los, lai š eit atrastos entuziasti, kas stā dī tu ziedus un atjaunotu ē ku š ī s izcilā s personas piemiņ ai.
Pē c stā sta par Skarž insku ģ imeni mums pievienojā s liela grupa dzelzceļ nieku no Hersonas, un mē s devā mies izpē tī t kanjonus. Vispirms braucā m lī dz Arbuzinska kanjonam (to sauc arī par Mazo Aktovska kanjonu), apakš ā to iegriež Arbuzinkas upe.
Arbuzinska kanjons
Arbuzinska kanjons
Ir daudzas versijas, kā pē c upe ieguvusi savu nosaukumu. Mū su gids teica, ka tā lī kums atgā dina kā du senu ieroci vai instrumentu ar tā du paš u sakni nosaukumā . Es mē ģ inā ju klausī ties gidu, skatī ties uz leju un apkā rt un vienlaikus fotografē t, lai fotoattē lā bū tu mazā k cilvē ku, tā pē c es nedzirdē ju visu labi. Internetā lasī ju, ka nosaukums cē lies no diviem vā rdiem “dedzis plū š koks”, ka agrā k tā s krastos auga daudz plū š koka, lī dz rudenim tas no lielā karstuma izdega un ieguva brū nganu nokrā su. Es š eit neredzē ju plū š koku. Bet vilkā bele š eit aug bagā tī gi, un tā s spilgti sarkanie augļ i kopā ar apdeguš o zā li un krā sainiem zaļ umiem rada apburoš as rudens ainavas.

Arbuzinskas kanjonā
Kanjoni veidojā s pirms vairā k nekā.4 miljardiem gadu vulkā niskā s darbī bas rezultā tā , laika gaitā milzī gi laukakmeņ i apauga ar sū nā m, radot unikā las pasakainas aprises. Lielā ku iespaidu uz mani atstā ja Arbuzinskas kanjons, lai gan tas ir daudz mazā ks par Lielo Aktovski, tā dziļ ums ir ap 30 m, gā jā m pa aizu un fotografē jā mies pie daudziem laukakmeņ iem.
Arbuzinskas kanjonā
Š ī s vietas neticamā enerģ ija ļ ā va lē kt no akmens uz akmeni bez noguruma sajū tas. Es fotografē ju uz tā saucamā sievieš u akmens, pie iekā res akmens. Man nebija laika izteikt vē lē š anos, bija tikai viena liela vē lme - aplū kot š o skaistumu un uzņ emt akmeņ u spē cī go enerģ iju.
Uz sieviš ķ ā akmens
Pie vē lmju akmens
Rudens ainavas krā š ņ ums
Š ajā gadalaikā no Arbuzinkas upes bija palicis tikai viens vā rds, ū dens bija ļ oti maz, vienā vietā nofotografē ju mazu avotu.

Mē s izstaigā jā m nelielu, milzī gu laukakmeņ u labirintu, š eit ne visi var izspiesties starp akmeņ iem, daž i neuzdroš inā jā s tam iziet, baidoties iestrē gt starp akmeņ iem.

Arbuzinskas kanjona apskates beigā s mē s nonā cā m vietā , ko sauc par Zemes nabu. Tas ir augstā kais punkts, no kura paveras brī niš ķ ī ga panorā ma uz Aktovskas kanjonu un Trikratskas mež u.


Mē s skatī jā mies uz Aktovska kanjonu no augš as. Tiek teikts, ka tas atgā dina Lielo kanjonu Amerikā . Fantastiski akmeņ u silueti un rudens daudzkrā sainā s krā sas radī ja lieliskas ainavas.
Skats uz Aktovskas kanjonu
Aktovska kanjons
Aktovska kanjons

Aktovskas kanjons tiek saukts arī par Mazo Krimu vai Velna ieleju, un upe, kas plū st zemā k, nes š ausminoš o nosaukumu Mertvovod. No mū su gida dzirdē jā m leģ endu par velnu, kurš š eit dzī voja senos laikos, neļ ā va cilvē kiem dzī vot un nogremdē ja viņ u kuģ us. Tad cilvē ki vē rsā s pie Dieva, un viņ š noslī cinā ja velnu purvā un apklā ja š o vietu ar akmeņ iem. Š eit ir vieta, ko sauc par Velna pirkstiem, fotoattē lā tā lumā redzami kopā č etri akmeņ i, kas veidoti kā pirksti. Par tā dā m vietā m kā š is kanjons klī st daudzas leģ endas, daž iem laukakmeņ iem ir arī savs nosaukums, un tas, ko mē s redzam akmeņ os, ir atkarī gs no mū su iztē les.

Par Mertvodas upes nosaukumu klī st arī daudzas leģ endas. Runā , ka skiti tā s gaitā sū tī ja savus vadoņ us pē dē jā ceļ ojumā . Tač u mū su gids stā stī ja, ka skiti savus karaļ us apglabā ja pilskalnos, ticot, ka pē c nā ves ir dzī vī ba, un ienaidnieku lī ķ us izgā zuš i upē , lai tie neiegū tu otru dzī vī bu, kas ū deni padarī ja nedzeramu. Mē s joprojā m nokā pā m lī dz ū denim. Š eit ir iekā rtotas lapenes ar galdiem un soliem, š eit sē dē ja tū ristu grupas un grilē ja bā rbekjū . Mē s nofotografē jā m vietē jā s skaistules un apstā jā mies augš ā .



Ekskursijas beigā s mē s nonā cā m citā interesantā vietā . To sauc arī par Ukrainas Normandiju, tā s ir baltas krī ta klintis - pasakaini skaista vieta. Š is ir bijuš ais karjers, kurā iepriekš tika iegū ts krī ts. Tā s platī ba ir maza, bet skaistums ir neticams.


Ceļ ā uz krī ta klintī m mē s atklā jā m ezeru, kuru no visā m pusē m ieskauj akmeņ i.


Diemž ē l mē s neapmeklē jā m Trikrat mež u, lai gan tas bija ekskursijas programmā . Tomē r no ceļ ojuma guvā m daudz pozitī vu emociju un iespaidu.